SEO podczas budowy strony internetowej – na co zwrócić uwagę?

seo podczas budowy strony internetowej

Budowa strony internetowej to bez wątpienia najważniejszy element digital marketingu. Małe i średnie firmy, aby pozyskiwać klientów, muszą mieć swoje miejsce w internecie – często nie wystarczą do tego jedynie media społecznościowe. W artykule wskazujemy najważniejsze elementy, o które należy zadbać podczas budowy strony firmowej.

Jest to druga część artykułu, który omawia digital marketing dla małych firm – tym razem skupimy się przede wszystkim na odpowiedniej – pod względem SEO – budowie strony firmowej.

Analiza słów kluczowych

Analiza słów kluczowych została wymieniona w pierwszej kolejności nieprzypadkowo – stanowi bowiem fundament do wszelkich działań związanych z budową strony internetowej. Analiza fraz jest dla nas pewnego rodzaju drogowskazem; to właśnie na jej podstawie klaruje się architektura informacji, czyli między innymi to, jakie podstrony powinny znajdować się w obrębie naszej witryny, czy też w jaki sposób zoptymalizować treść. O tym, jakie słowa kluczowe wybrać, będziemy pisać jeszcze w innych artykułach – w tym tekście podkreślamy, że wstępem do budowy strony jest analiza fraz.

Odpowiednia struktura strony

W zdecydowanej większości przypadków w układaniu struktury strony większe znaczenie mają frazy krótkiego ogona, czyli takie, które generują najwięcej ruchu, oczywiście, jeśli zachowany jest warunek widoczności. Frazy z typowego długiego ogona, czyli te bardziej specyficzne i oznaczające większe zaangażowanie potencjalnych klientów, można wykorzystać między innymi podczas tworzenia treści na daną podstronę, a także w tworzeniu materiałów na bloga firmowego.

Struktura strony jest niezwykle ważna zarówno z perspektywy SEO, jak i UX. Zmiany w strukturze strony, kiedy ta osiągnęła już pewien poziom widoczności, mogą spowodować niemałe komplikacje. Warto dlatego już na wczesnym etapie budowy strony internetowej dostosować ją tak, by była jak najbardziej przyjazna wyszukiwarce. Jak to zrobić? Należy zadbać kilka elementów:

  • Zasada przyjaznych linków – “friendly URL’s” są ważne nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów Google’a. Na czym polega ta zasada? Na tworzeniu czytelnych i przejrzystych bezpośrednich odnośników do elementów witryny. Powinniśmy zadbać o to, aby zamiast odnośnika w postaci: “przykladowa-domena.pl/?=329823” pojawiał się link w formie: “przykladowa-domena.pl/tytul-wpisu” – mówimy tutaj o standardowych wpisach WordPressa. Pamiętajmy o zamieszczaniu w odnośnikach słowa kluczowego. Przykład: jeżeli w obrębie Twojej witryny znajduje się podstrona, na której prezentujesz np. kategorię produktów, odnośnik powinien zawierać jej tytuł.

  • Uniknięcie duplikacji treści – optymalna architektura informacji pozwala uniknąć duplikacji treści, która jest bardzo szkodliwa z perspektywy optymalizacji. Wewnętrzna duplikacja contentu jest jednym z najczęściej występujących szkodliwych elementów na stronach internetowych. Jeżeli chcemy w szybki sposób sprawdzić, czy na naszej stronie występuje ten problem, wystarczy, że w wyszukiwarce Google wpiszemy komendę “site:adres-strony.pl”. Dzięki tej komendzie będziemy mogli sprawdzić, jakie podstrony zostały zaindeksowane. Uwaga – po parametrze “site:” wpisujemy jedynie adres strony, bez “http://” czy “https://”.

  • Odpowiedni poziom linkowania wewnętrznego – dzięki ustaleniu odpowiedniej architektury na stronie możemy zadbać o prawidłowy poziom linkowania wewnętrznego. O rozkładzie mocy na poszczególne podstrony można pisać wiele – w artykule skupimy się na najważniejszych aspektach linkowania wewnętrznego. Poprawne linkowanie jest w stanie przyśpieszyć indeksację strony – jest równie ważne zarówno dla stron z mniejszą liczbą podstron, jak i tych całkiem dużych. W jaki sposób zadbać o linkowanie? Jednym z lepszych sposobów jest zamieszczanie linków w artykułach, czy chociażby stosowanie breadcrumbs, czyli menu okruszkowego, które ma duże znaczenie również z perspektywy UX.

  • Unikanie thin content – nie da się ukryć, że struktura strony ma wpływ na treść. W budowie strony internetowej powinniśmy zadbać o to, aby indeksowane podstrony nie zawierały thin content, czyli treści zbyt krótkiej, mało rozbudowanej, niewartościowej dla użytkownika.
  • Metadane – czyli treść (tytuł i opis strony), która wyświetla się na stronach wynikowych Google. Dobrze, aby w metadanych pojawiło się słowo kluczowe dla danej podstrony, warto również zadbać o odpowiednie call to action.

UX a SEO

Omawiając budowę strony internetowej jako podstawowy, i zarazem kluczowy, element digital marketingu dla małych firm nie sposób pominąć UX. Dzięki projektowaniu doświadczeń użytkownika (ang. UX – user experience) jeszcze przed pierwszym podejściem do budowy strony, możemy sprawić, że nasza strona będzie nie tylko spełniała zasady SEO, ale również będzie funkcjonalna, a to – między innymi – przekłada się z kolei na mniejszy bounce rate czy wzrost konwersji, co jest szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych.

Duże znaczenie ma również ogólny wygląd strony, który powinien zawierać elementy wchodzące w skład obecnych trendów. Mówiąc inaczej – strona pod względem designu nie może odstawać od konkurencji. Ten aspekt również ma przełożenie nie tyle na SEO, co na doświadczenie użytkownika. Warto o tym pamiętać.

Content

Content wydaje się jednym z ważniejszych punktów wymienionych w tym artykule. Nie bez powodu mówi się, że “content is a king” – ta zasada w znacznej większości przypadków dotyczy także SEO. Tworzenie zoptymalizowanego contentu to czasochłonna praca, która daje bardzo dobre owoce. Dodanie treści czy jej zoptymalizowanie pod względem uprzednio dobranych słów kluczowych może w znaczny sposób zwiększyć widoczność naszej strony. W treści powinny pojawić się wybrane przez nas słowa kluczowe (uwaga – nie można z tym przesadzać!) tak, by ich nasycenie było odpowiednie. W jaki sposób możemy rozpoznać, jakie nasycenie słów kluczowych będzie odpowiednie? Wystarczy, że zweryfikujemy nasycenie fraz na stronach konkurencji – możemy wykorzystać do tego narzędzie SurferSEO (posiada również wiele innych parametrów do porównania z konkurencją) czy wtyczkę SEOQuake.

Podsumowanie

Widzimy zatem, że ważnych elementów, o które powinniśmy zadbać podczas udowy strony internetowej, jest całkiem sporo. Mamy jednak pewność, że po zaimplementowaniu wspomnianych elementów, nasza witryna będzie przyjazna wyszukiwarce. Pamiętajmy, że sama optymalizacja nie jest kluczem do SEO sukcesu – musimy jeszcze zadbać o odpowiedni link building.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *