Relacje między SEO a UX: jak doświadczenie użytkownika wpływa na pozycje?

Relacje między SEO a UX

Czym jest SXO? Jak wyglądają relacje między SEO a UX? Za co odpowiedzialne jest doświadczenie użytkownika? Jakie są wspólne punkty tych dwóch zagadnień? Na wszystkie pytania odpowiadamy w tym artykule.

Jednym z głównych zadań strony internetowej, zarówno jeżeli mówimy o prostej firmowej wizytówce, jak i o sklepie e-commerce, jest spełnianie potrzeb użytkownika. Pod tym dosyć ogólnym i często nadużywanym hasłem kryje się wiele znaczeń. Taką potrzebą może być między innymi pozyskanie konkretnych informacji, zakup produktu czy też znalezienie podmioty wykonującego jakąś usługę. Odpowiednie zadbanie o doświadczenie użytkownika (ang. user experience, skr. UX) pozwala na spełnianie tych potrzeb w możliwie jak najlepszy sposób. Pojęcie UX jest oczywiście znacznie szersze, nie ogranicza się jedynie do spełniania potrzeb userów, ale dotyczy również takich elementów jak wygody poruszania się po stronie czy prezentacji i architektury informacji.

W tym artykule opowiemy o relacjach między SEO a UX, o tym, czym jest SXO oraz jaki wpływ ma doświadczenie użytkownika na pozycje, ruch oraz konwersję.

Dlaczego musisz zadbać o UX?

Podczas projektowania strony internetowej UX jest często pomijanym zagadnieniem. O ile optymalizacja strony pod SEO może przynieść korzyści w postaci wyższych pozycji, o tyle całkowite pominięcie UX sprawi, że konwersja będzie niezadowalająca lub nie będzie jej w ogóle. Dotyczy to zarówno bardziej technicznej płaszczyzny (architektury informacji czy prędkości ładowania strony), contentowej (dotyczącej zamieszczonych na stronie treści), jak i aspektu wizualnego, który ma bardzo duży wpływ na wizerunek podmiotu, do którego należy strona internetowa.

O user experience powinniśmy myśleć już na pierwszych etapach projektowania strony internetowej. Jeżeli nasza strona będzie zoptymalizowana pod UX, ruch, który na niej zgromadzimy, będzie znacznie łatwiej konwertował. Powinniśmy pamiętać, że UX to całość wrażenia użytkownika, dotyczy to więc między innymi układu elementów na stronie, designu, treści oraz jej wyróżnień w najważniejszych punktach (np. call to action).

Warto podkreślić, że

nie tworzymy stron internetowych po to, by mieć wysokie pozycje, ale po to, by zgromadzony na niej ruch konwertował.

Wysokie pozycje są oczywiście niezbędne to uzyskania większego ruchu. Niemniej jednak podczas projektowania strony skupianie się jedynie na optymalizacji SEO jest często spotykanym błędem. UX jest niezmiennie ważny także w przypadku niewielkich stron firmowych, wizytówek czy stron typu landing page.

Wspólne punkty SEO i UX

W świecie SEO i UX istnieje wiele wspólnych punktów. Mowa o takich elementach, które są korzystne zarówno dla optymalizacji SEO, jak i UX. Dobrym przykładem jest chociażby menu okruszkowe (ang. breadcrumbs) pokazujące podlinkowaną ścieżkę dla użytkownika.

“Strona glówna” > “Podstrona 1” > “Podstrona 2”

Strona główna oraz podstrona 1 są oczywiście podlinkowane, tak, by użytkownik mógł ewentualnie bez problemu przejść do wyższych podstron. Z perspektywy SEO wzmacniamy tym sposobem linkowanie wewnętrzne, z perspektywy UX – minimalizujemy ryzyko zagubienia się użytkownika na naszej stronie, pokazując mu, w którym miejscu się znajduje. Jest to także jedna z dziesięciu heurystyk Jakoba Nielsena.

Kolejnym takim elementem, już nieco bardziej technicznym, jest szybkość ładowania strony. Jeżeli strona będzie się ładować zbyt wolno, a przejście na każdą podstronę będzie wiązać się z oczekiwaniem, użytkownik po prostu wyjdzie z naszej strony. To z kolei powoduje, że mamy większy bounce rate – współczynnik odrzuceń, co jest negatywnym zjawiskiem. Z perspektywy optymalizacji SEO ruch na stronie jest najważniejszym czynnikiem rankingowym. Wysoki bounce rate sprawia, że Google interpretuje naszą stronę jako niespełniającą potrzeb użytkownika – user nie znalazł na stronie potrzebnych mu informacji, po czym opuścił stronę.

Z pozoru mogłoby się wydawać, że UX i SEO to dwie zupełnie inne dziedziny. Niemniej jednak relacje tych dwóch zagadnień są bardzo bliskie i wzajemne; dobry user experience wspomaga SEO. Istnieje również takie zagadnienie jak SXO.

SXO to optymalizacja doświadczenia użytkownika – jest to dziedzina łącząca elementy optymalizacji SEO z user experience właśnie. Jest to nieco szersze pojęcie niż tylko SEO czy tylko UX; pozwala spojrzeć na stronę internetową w wymiarze całościowym. Jednm z głównych zadań SXO jest wzrost konwersji – przekształcanie ruchu w ruch konwertujący. Nie trzeba podkreślać, jak istotne jest odpowiednie SXO dla sklepów internetowych czy chociażby firmowych stron-wizytówek.

Jak doświadczenie użytkownika wpływa na pozycje?

Dobrze zaprojektowane doświadczenie użytkownika ma bardzo duży wpływ na pozycje, mimo że nie jest to wpływ bezpośredni. Mówiliśmy już chociażby o istotnym z perspektywy SEO znaczeniu prędkości ładowania strony. Dobry UX pozwala użytkownikowi na pozyskanie szukanych przez niego informacji, sprawny i szybki zakup produktu czy kontakt z firmą w sprawie usługi – oznacza to, że dobry user experience ułatwia konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *