Pozycjonowanie long tail, czyli o co chodzi z “długim ogonem”?

pozycjonowanie long tail

W pozycjonowaniu stron internetowych istotne znaczenie ma long tail (ang. długi ogon) – zagadnienie znane z ekonomii. Czym jest pozycjonowanie na długi ogon? Czy warto stosować tę strategię? Na wszystkie pytania odpowiadamy w tym artykule.

Czym jest long tail?

Pozycjonowanie long tail (ang. długi ogon) jest nieodłączną częścią procesu pozycjonowania witryny. Polega na zoptymalizowaniu działań w taki sposób, by uzyskać jak najwyższe pozycje na specyficzne słowa kluczowe. Na czym polega specyfika tych keywordsów?

Frazy z długiego ogona charakteryzują się przede wszystkim większą precyzyjnością. Są bardziej rozbudowane, zawierają więcej słów. Użytkownik wpisujący zapytanie long tail jest już bardziej zdecydowany na wykonanie działania, np. zakupu produktu czy skorzystanie z usługi. Typowe zapytanie long tail to na przykład “buty sportowe na grubej gumowej podeszwie” czy “buty zimowe damskie w góry”, które mają średnio po 70 wyszukiwań w miesiącu. Jak możemy zauważyć, użytkownicy szukają butów spełniających konkretne funkcje.

W porównaniu do krótkiego ogona, czyli bardziej ogólnych fraz, long tail keywords mają znacznie mniej wyszukiwań w miesiącu. Jest to oczywiście spowodowane ich większą szczegółowością. Przez to generują również znacznie mniej wyników w SERP-ach (stronach wynikowych Google’a).

Dla zapytania pierwszego generowanych jest ok. 159 tysięcy wyników.

Dla zapytania drugiego generowanych jest już ponad 68 milionów wyników.

Frazy generujące mniejszą liczbę wyników to przede wszystkim mniejsza konkurencja, a więc nieco łatwiejsze jest uzyskanie satysfakcjonujących pozycji.

Podobnie zbudowanych fraz jest znacznie więcej, w każdej branży. Oparcie pozycjonowania o frazy z długiego ogona daje znacznie szybsze rezultaty, często jest jedyną możliwą opcją zdobycia ruchu organicznego.

Kiedy warto pozycjonować long tail?

Powinniśmy skupić się na frazach z długiego ogona w dwóch głównych przypadkach, gdy:

  1. nasz budżet na pozycjonowanie nie jest duży,
  2. konkurencja uniemożliwia uzyskanie wysokich pozycji,

Dla pozycji 1-5 w SERP-ach przypada aż 90% ruchu organicznego z danej frazy. To właśnie dlatego korzystniej jest uzyskać widoczność TOP 5 dla kilku fraz z długiego ogona, niż widoczność w zakresie 6-10 dla trudnej frazy głównej.

Oczywiście nie w każdym przypadku pozycjonowanie long tail będzie przynosiło zamierzony efekt. Istnieją takie branże, w których uzyskanie widoczności na frazy z długiego ogona jest trudniejsze, ze względu na działania konkurencji. Mowa przede wszystkim o branży finansowej.

Czy pozycjonowanie long tail jest dla każdego?

Long tail jako strategia pozycjonowania sprawdzi się w każdej branży, za wyjątkiem tych, gdzie pozycjonowanie jest bardzo konkurencyjne (w szczególności branża finansowa i medyczna). Uzyskiwanie widoczności na słowa kluczowe z długiego ogona jest świetną strategią jeżeli chodzi o sklepy internetowe – wówczas możemy zaproponować użytkownikowi produkt, który będzie odpowiadał na jego zapytanie, co pozytywnie przełoży się na konwersję. Jeżeli rozpoczynamy pozycjonowanie swojej strony, warto rozważyć pozycjonowanie na długi ogon, dzięki któremy osiągniemy dobre efekty stosunkowo niskim kosztem – zarówno finansowym, jak i czasowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *