Pozycjonowanie czy kampanie PPC – co wybrać?

kampanie seo czy ppc

Marketing internetowy to działanie na wielu płaszczyznach – mowa o mediach społecznościowych, pozycjonowaniu czy kampaniach PPC jak Google Ads. Osoby na początku działalności często zastanawiają się, co wybrać.

Wiele osób rozpoczynających działania digital marketingowe zastanawia się, jakich narzędzi i kanałów komunikacji użyć. Często początkowy wybór pada na media społecznościowe – i słusznie. Oparcie marketingu jedynie na mediach społecznościowych może nie przynosić pożądanego efektu, wówczas pojawia się dylemat, co wybrać – pozycjonowanie czy kampanie PPC?

Rozróżnienie

Przede wszystkim powinniśmy zaznaczyć, czym pozycjonowanie różni się od PPC i jaką terminologią będziemy się posługiwać. Pozycjonowanie oparte jest na wynikach organicznych, a więc tych, które wyszukiwarka Google wyświetla pod reklamami z sieci Google Ads. Zazwyczaj od 3 do 4 pierwszych wyników to reklamy, odpowiednio oznaczone przy tytule strony – REKLAMA.

Strony znajdujące się poniżej reklam to już wyniki organiczne. O ile w pierwszym przypadku pozycja w reklamach zależy od odpowiednich ustawień i optymalizacji kampanii Google Ads, o tyle w drugim przypadku chodzi już o pozycjonowanie i optymalizację samej witryny.

Strony znajdujące się poniżej reklam to już wyniki organiczne. O ile w pierwszym przypadku pozycja zależy od odpowiednich ustawień i optymalizacji kampanii Google Ads, o tyle w drugim chodzi już o pozycjonowanie i optymalizację samej witryny. W SERP-ach wygląda to w następujący sposób:

zdjęcie strony wynikowej Google

To właśnie dlatego wiele osób zastanawia się, czy inwestować w kampanie reklamowe w Google Ads, pozycjonowanie.

Modele rozliczeń

Główna różnica widoczna jest także w modelu rozliczeń. Kampanie PPC rozliczają się w modelu za kliknięcie użytkownika w Twoją reklamę (pay per click). Agencje SEO rozliczają się zazwyczaj w abonamencie miesięcznym, którego wysokość ustalana jest na podstawie oczekiwań klienta, ponieważ w grę wchodzą również działania dodatkowe, takie jak między innymi optymalizacja treści, stworzenie jej czy ogólna optymalizacja witryny.

Pozycjonowanie strony a PPC – czas

Nie są to jednak wszystkie różnice. Najpierw omówimy, na czym polega pozycjonowanie i jakie są zalety/wady działań SEO w kontekście porównania do kampanii PPC.

Pierwsze efekty pozycjonowania widzimy zazwyczaj po dwóch-trzech miesiącach od rozpoczęcia współpracy. Nierzadko zdarza się, że efekty dostrzegalne są nawet po sześciu miesiącach. Oczywiście wiele zależy od branży, domeny, stanu optymalizacji strony oraz wymaganych prac. Podkreślmy zatem, że pozycjonowanie to działanie przede wszystkim długofalowe.

W przypadku kampanii PPC efekt możemy zauważyć niemalże natychmiast. Oczywiście pierwszy tydzień kampanii powinien być testowy, dzięki niejako próbnemu okresowi dowiadujemy się, jakie stawki CPC będą dla nas najlepsze.

Użytkownicy

Podczas pozycjonowania strony uzyskujemy widoczność zarówno na najbardziej konkurencyjne frazy oraz te nieco mniej – z długiego ogona. Frazy long tail charakteryzują się przede wszystkim większą szczegółowością zapytania. Oznacza to, że użytkownicy wpisujący tego rodzaju słowa kluczowe są bardziej zainteresowani na przykład skorzystaniem z usługi czy zakupem produktu.

W ustawieniach kampanii PPC mamy możliwość wyboru słów kluczowych, na które chcemy być widoczni. O ile w pierwszym przypadku nasza strona może być widoczna na tysiące fraz z długiego ogona, o tyle w drugim uwzględnienie takiej liczby fraz w ustawieniach kampanii mija się z celem.

Na co się zdecydować?

Najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie działanie w dwóch obszar – pozycjonowanie oraz rozpoczęcie kampanii PPC. Szczególnie na początku działalności możemy mieć problem z wydzieleniem odpowiedniego budżetu na te dwa rodzaje działań. Warto jednak pamiętać, że to pozycjonowanie w dłuższej perspektywie przyniesie nam więcej korzyści, dlatego warto zacząć ten proces jak najwcześniej – oczywiście pod warunkiem, że nasza strona jest do tego przygotowana. Pamiętajmy, że kampanie PPC rozliczają się w modelu za kliknięcie – w każdej chwili możemy wyłączyć kampanię lub ustalić taki budżet, który będzie dla nas komfortowy. Wówczas powinniśmy dobrać nieco frazy z mniejszą stawką CPC.

Marketing internetowy to działanie na wielu płaszczyznach, dlatego w planowaniu budżetu warto wziąć pod uwagę zarówno pozycjonowanie oraz idącą za tym optymalizację strony, jak i kampanie PPC.

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, która jasno określałaby, kiedy powinniśmy wybrać pozycjonowanie, a kiedy PPC. Wiele zależy od naszych celów biznesowych oraz strony. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań warto poprosić o dokładną wycenę – zarówno pozycjonowania, jak i PPC.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *