Kampanie reklamowe Adwords (obecnie Google Ads). Co warto wiedzieć? Oto poradnik dla początkujących!

Czym jest Google Adwords (obecnie Google Ads)?

Google Ads jest rozbudowanym systemem reklamowym, umożliwiającym wyświetlanie płatnych linków na pierwszych pozycjach strony wynikowej w wyszukiwarce. Strona wynikowa (ang. SERP – search engine result page) wyświetla się po wysłaniu przez użytkownika zapytania (słowa kluczowego).

Standardowa strona wynikowa dzieli się na wyniki płatne, pochodzące właśnie z Google Ads, oraz wyniki organiczne. Płatne linki oznaczone są zielonym napisem “Reklama”. 

[AKTUALIZACJA – na wynikach mobilnych wygląd reklam znacznie się zmienił. Obecnie istnieje możliwość wyświetlania faviconów, linki stron prezentowane są na górze, a napis “Reklama” zmienił kolor na czarny]

Zazwyczaj po wpisaniu zapytania użytkownikowi wyświetla się od trzech do pięciu linków sponsorowanych.

System Google Ads jest jednym z narzędzi marketingu internetowego dostępnym dla każdego. Oznacza to, że każda osoba, która chce promować swój biznes, może zająć się realizacją kampanii Google Ads. Niemniej jednak należy znać co najmniej podstawy funkcjonowania tego systemu, by nasza inwestycja była możliwie jak najbardziej opłacalna.

Dla kogo przeznaczony jest system Google Ads?

Mogłoby się wydawać, że kampanie reklamowe w Google Ads mogą prowadzić jedynie wyspecjalizowane w tym kierunku firmy. Tymczasem mniejsze kampanie, promujące na przykład lokalny biznes, możemy zorganizować samodzielnie, o ile odpowiednio się do tego przygotujemy. System Google Ads przeznaczony jest zatem dla każdego biznesu.

Świadczy o tym chociażby ogromna różnorodność branż korzystających na co dzień z tego systemu reklamowego. Można odnieść wrażenie, że płatne wyniki pojawiają się po wpisaniu dowolnego zapytania – nieważne, czy szukamy fryzjera, butów do biegania, okularów przeciwsłonecznych czy usług hydraulicznych.

Warto zaznaczyć, że jeżeli zależy nam na wyświetlaniu konkretnych produktów, powinniśmy skorzystać z Google Merchant Center, który jest systemem dedykowanym reklamie produktowej.

Reklama w sieci wyszukiwania

System Google Ads umożliwia przeprowadzenie dwóch rodzajów kampanii reklamowych. Pierwszą z nich jest reklama w sieci wyszukiwania, czyli wyświetlanie płatnych linków tekstowych prowadzących do naszej strony internetowej. Drugim rodzajem jest reklama displayowa, pojawiająca się w formie baneru na portalach i blogach, które współpracują w ramach innego systemu dla wydawców – Google AdSense.

W tej części artykułu zajmiemy się omówieniem reklam w sieci wyszukiwania. Jeżeli jesteś zainteresowany reklamą displayową (w systemie Google Ads określane jako reklamy w sieci reklamowej), kliknij tutaj i przejdź do dalszej części naszego tekstu.

Reklama w sieci wyszukiwania składa się z czterech elementów – nagłówka, linku, opisu oraz ewentualnych rozszerzeń prowadzących do innych podstron czy wyświetlających na przykład numer telefonu. Niezwykle istotne znaczenie ma tutaj copywriting reklamy, który jest wizytówką – ma przede wszystkim zachęcać do wejścia na naszą stronę. Powinna być również zgodna z rzeczywistością, to znaczy przedstawiać to, co faktycznie znajduje się na naszej stronie.

Mamy dość ograniczone pole do copywriterskiego manewru, ponieważ nagłówki nie wyświetlają więcej niż 30 znaków ze spacjami. Standardowo istnieje możliwość wyświetlenia od dwóch do trzech nagłówków oddzielonych znakiem “|”.

Znacznie więcej możemy zawrzeć w opisie naszej reklamy – tam już mieści się 90 znaków ze spacjami. System daje możliwość wyświetlenia dwóch tekstów opisu, zatem długość całości treści może wynosić zatem maksymalnie do 180 znaków ze spacjami.

Jak korzystać z Google Ads?

Pierwszym krokiem do skorzystania z systemu Google Ads jest rejestracja, której dokonujemy pod adresem https://ads.google.com. Jeżeli już to zrobimy i odpowiednio skonfigurujemy swoje konto, możemy zająć się stworzeniem naszej pierwszej kampanii w Google Ads. Co powinniśmy zrobić w pierwszych krokach?

W pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na właściwym doborze słów kluczowych, a także na ich odpowiednim dopasowaniu. System Google Ads daje możliwość dodania do reklamy (oraz grup reklam) słów kluczowych w trzech rodzajach dopasowania: 1) przybliżonym, 2) do wyrażenia, oznaczonym cudzysłowem – “słowo kluczowe” oraz 3) ścisłym, oznaczonym nawiasami kwadratowymi – [słowo kluczowe]. Dostępny jest także modyfikator dopasowania przybliżonego w postaci plusa – +słowo +kluczowe.

Dobór słów kluczowych i formy dopasowań

Właściwe zrozumienie funkcjonowania dopasowań słów kluczowych pozwala na precyzyjniejsze korzystanie z nich, a co za tym idzie, docieranie do preferowanych grup odbiorców. Czym zatem różnią się dopasowania?

Dopasowania mają wpływ na wyświetlenie się reklamy pod konkretnym zapytaniem użytkownika wyszukiwarki. Najbardziej podstawowe i zarazem najszersze jest dopasowanie przybliżone. Google określa, że dopasowanie przybliżone obejmuje “hasła z błędną pisownią, synonimy, podobne wyszukiwania i inne trafne odmiany słowa kluczowego.”

Oznacza to, że reklama ze słowem kluczowym na przykład “kapelusze damskie”, może wyświetlić się również na stronie wynikowej po wpisaniu przez użytkownika frazy “odzież damska” – zadziała tu zasada podobnego wyszukiwania. Zwróćmy jednak uwagę, że osoby zainteresowane odzieżą damską, niekoniecznie będą zainteresowane kapeluszami.

Inaczej jest już w przypadku dopasowania do wyrażenia. Tutaj reklama z tym samym słowem kluczowym nie może wyświetlić się już w odpowiedzi na frazę “odzież damska”. W zapytaniu musi pojawić się fraza “kapelusze damskie” – dodatkowe słowa mogą pojawić się jedynie przed i po frazie. Oczywiście dopasowanie do wyrażenia obejmuje odmiany słów, takie jak na przykład “niebieski kapelusz damski”.

Ostatni przypadek to dopasowanie ścisłe, które obejmuje słowo kluczowe “lub jego bliskie odmiany o tym samym znaczeniu.” Tutaj reklama nie wyświetli się, jeżeli zostaną zawarte dodatkowe słowa w zapytaniu. Reklama będzie widoczna jedynie dla zapytania w postaci “kapelusze damskie” lub sformułowań bliskoznacznych – “kapelusze dla pań” czy “kapelusze dla kobiet”.

Możemy także skorzystać z modyfikatora dopasowania przybliżonego, wyrażanego symbolem “+”. Za pomocą tego modyfikatora wskazujemy, które słowa muszą pojawić się w zapytaniu, by reklama została wyświetlona. Google wskazuje, że modyfikator wyświetli “wszystkie hasła określone za pomocą znaku “+” (lub ich bliskie odmiany) w dowolnej kolejności. Oprócz tych słów mogą też pojawiać się inne.”.

Jak znaleźć odpowiednie frazy? Możemy skorzystać z dowolnych narzędzi w postaci bazy słów kluczowych. System Google Ads ma wbudowany tak zwany planner słów kluczowych, pokazujący także uśrednioną liczbę wyszukiwań danej frazy w miesiącu.

Tworzenie reklamy

Dla jednej grupy reklam powinniśmy utworzyć co najmniej pięć reklam. Dzięki temu cała nasza kampania może być o wiele efektywniejsza – również sam system dobierze najbardziej pasujące reklamy do zapytania użytkownika. Powinniśmy pamiętać o zamieszczaniu w treści tak zwanych “call to action”, czyli zwrotów zachęcających do działania – mogą to być na przykład “Zadzwoń” czy “Sprawdź teraz”.

Dobór lokalizacji

Dobór lokalizacji jest niezwykle ważny w przygotowaniu kampanii adwordsowej. Prowadzenie ogólnopolskiej kampanii dla biznesu realizującego usługi jedynie w konkretnej lokalizacji – na przykład w Warszawie – mija się z celem. System reklamowy daje możliwość wybrania danej lokalizacji oraz osób znajdujących się w określonym promieniu, na przykład 20 kilometrów.

Ustalenie budżetu i stawek CPC

W systemie reklamowym Google Ads płatność następuje nie za wyświetlenie reklamy, a za jej kliknięcie. Jest to model PPC (ang. pay per click).

Google Ads wymaga od nas ustalenia dziennego budżetu na reklamę, który rozdysponowuje samodzielnie w przeciągu 30 dni. Oznacza to sam system wybiera najlepszy moment na wyświetlenie większej liczby reklam w ciągu dnia. Jeżeli ustawimy DOPISAĆ

System aukcji

To, jakie reklamy zostaną wyświetlone na poszczególne słowa kluczowe, wybierane jest na podstawie systemu aukcji, który bierze pod uwagę przede wszystkim dwa elementy – maksymalną stawkę CPC oraz wynik jakości reklamy.

Maksymalna stawka CPC (ang. cost per click) określa koszt, jaki decydujemy się ponieść za kliknięcie użytkownika w naszą reklamę. Sugerowana stawka CPC podawana jest przez system na podstawie innych reklamodawców i ich stawek.

Optymalizacja wyniku jakości

Drugim elementem jest wynik jakości. Wpływ na jego wysokość (w skali 1-10) ma między innymi jakość strony końcowej, do której prowadzi reklama. Oznacza to, że musi ona być zgodna z rzeczywistością oraz dawać użytkownikom konkretną wartość. Ocenie podlega również treść reklamy zawarta w nagłówkach oraz w opisie. Ta również powinna być dopasowana do słowa kluczowego.

Monitorowanie kampanii

Należy pamiętać, że samo przygotowanie kampanii oraz jej wystartowanie to nie wszystko. Praca nad kampanią nie kończy się w momencie jej startu. W szczególności przez pierwszy tydzień kampanii adwordsowej należy ją monitorować. Dzięki temu będziemy mogli skorygować ewentualne błędy, zwiększyć lub obniżyć wybraną maksymalną stawkę CPC oraz dodać wykluczające słowa kluczowe. To znaczy takie, które powodują przepalanie budżetu, ponieważ nie są bezpośrednio związane z naszymi usługami czy produktami.

Więcej informacji

Oczywiście istnieje więcej elementów ważnych dla odpowiedniego przygotowania kampanii. Warto także mieć świadomość, że system Google Ads cały czas jest udoskonalany i wprowadzane są do niego zmiany.

Czym jest remarketing?

Remarketing jest jedną z rodzajów reklam w Google Ads. Dzięki remarketingowi osoby i firmy promujące się w Internecie docierają ze swoim przekazem reklamowym do użytkowników, którzy wcześniej przynajmniej raz zobaczyli reklamę. Zachęcanie do powrotu na stronę tych osób, które z różnych przyczyn z niej wyszły, ma wiele korzyści na równie wielu płaszczyznach.

Przykładem może być zachęcanie użytkowników sklepu internetowego do finalizacji procesu zamówienia. Dzięki remarketingowi istnieje większe prawdopodobieństwo, że ci kupujący, którzy porzucili koszyk, wrócą do niego i dokończą swoje zamówienie.

O korzyściach z kampanii remarketingowej będziemy jeszcze pisać w osobnym artykule, do którego odnośnik znajdziecie w tym miejscu.

Najważniejsze korzyści Google Ads

Z kampanii adwordsowej możemy skorzystać na dowolnym etapie prowadzenia naszego biznesu. Jedynym warunkiem jest odpowiednie przygotowanie strony końcowej (landing page’a) lub sklepu internetowego do kampanii oraz właściwe jej ustawienie. Dzięki systemowi Google Ads nawet młode biznesy mogą w szybki sposób osiągnąć konwersje, ponieważ za sprawą dobrze zoptymalizowanej kampanii zwiększają swoją widoczność w Internecie. Taka kampania daje również możliwość osiągnięcia wysokiego zwrotu z inwestycji.

Dzięki Google Ads mamy większą kontrolę nad tym, do jakich grup odbiorców dotrze nasz przekaz reklamowy – w tym przypadku link do strony z zachęcającym nagłówkiem i opisem. W ustawieniach kampanii możemy wybrać między innymi przedział wiekowy, lokalizację czy nawet grupę osób zainteresowanych danymi tematami czy lokalizacjami.

System ten jest świetnym sposobem na budowanie świadomości marki w internecie – przeprowadzanie kampanii wizerunkowej. Służy do tego kampania banerowa, która pokazuje użytkownikom elementy identyfikacji wizualnej reklamującej się marki. Nawet jeśli użytkownik nie kliknie w baner, to zapoznał się z takimi elementami jak logo czy claim.

Biznesy promujące się za pośrednictwem systemy od Google’a mogą również ustalać cele kampanii. Przykładowe cele w omawianym systemie reklamowym to między innymi sprzedaż, ruch w witrynie czy budowa świadomości marki oraz zwiększanie jej zasięgu. Dzięki takim możliwościom możemy przygotować kampanie specjalnie dostosowane do realizacji wybranego celu.

Dlaczego warto powierzyć kampanie specjalistom?

Zlecając przygotowanie kampanii specjalistom, przede wszystkim oszczędzasz czas. Przygotowanie, monitorowanie oraz optymalizacja kampanii znajdują się po stronie specjalistów, którzy na co dzień pracują z systemem Google Ads. Unikasz dzięki temu możliwości błędnego ustawienia kampanii i zabezpieczasz się przed przepalaniem własnych pieniędzy przeznaczonych na kampanię.

Przydatne linki

https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?visit_id=636928288828055697-3113584788&rd=1