Digital marketing dla małych firm – jak zacząć?

Digital marketing dla małych firm

Jest to pierwsza część artykułu omawiającego digital marketing dla małych firm.

Zdecydowana większość firm, których główna działalność polega na sprzedaży produktów i/lub usług, potrzebuje marketingu. Zarówno mniejsze, dopiero rozpoczynające działalność podmioty, jak i giganci na rynku realizują szeroko rozumiane działania marketingowe. Oczywiście jest to marketing na zupełnie inną skalę, niemniej jednak to dowodzi, że prowadzenie biznesu jest sprzężone z działaniami marketingowymi. W tym artykule dokładnie opiszemy pierwsze kroki w marketingu dla mniejszych przedsiębiorstw.

Marketing dla małych firm – korzyści

Prowadzenie skutecznego marketingu przynosi zdecydowanie więcej korzyści niż kosztów. Odpowiednie działania sprawiają przede wszystkim, że możemy pomnażać liczbę klientów korzystających z naszych usług lub kupujących oferowane przez nas produkty. Marketing ma więc bezpośrednie przełożenie na wysokość osiąganych zysków. To jego główna, lecz nie jedyna, zaleta.

Dzięki marketingowi także zaznaczamy swoją obecność na rynku, w którym działamy. Za sprawą dobrze skonstruowanych przekazów reklamowych będziemy w stanie wejść do świadomości konsumentów tak, by ci pamiętali o naszej firmie na przykład podczas podejmowania decyzji zakupowych. Stałe działania marketingowe zwiększają ten efekt, dlatego warto traktować marketing w większości przypadków jako ciągły proces i oczekiwać efektów w wymiarze długofalowym.

Wyżej wymienione korzyści wiążą się oczywiście z mniejszymi lub większymi kosztami, co powinniśmy uwzględnić w naszym planie budżetowym. Trudno oszacowywać wysokość takich kosztów bez konkretnych danych o podmiocie, niemniej jednak możemy przyjąć, że wysokość wydatków marketingowych może się wahać od tysiąca do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – także w przypadku niewielkich firm.

Marketing w małych firmach – szczególnie na początku drogi – musi być ograniczony. Tym nośnikiem narzędzi marketingowych, który wydaje się najbardziej optymalny dla niewielkich firm, jest internet.

Ograniczony wybór kanałów

Spośród wszystkich dostępnych kanałów komunikacji marketingowej to właśnie internet wydaje się najlepszym wyborem nie tylko dla małych firm, ale dla każdego biznesu w ogóle. W przypadku niewielkich działalności, na przykład niszowych, marketing internetowy jest jedynym rozsądnym wyborem, dzięki któremu spopularyzujemy swoją firmę. Marketing internetowy dla małych firm to działania mające na celu pozyskać klientów za pośrednictwem internetu: głównie wyników wyszukiwania Google oraz mediów społecznościowych.

Należy podkreślić, że marketing internetowy jest silnie konkurencyjny; większość firm prowadzi działania promocyjne w sieci, jedne z większą skutecznością, drugie z mniejszą. Dlatego by zwiększyć efektywność działań digital marketingowych, należy się odpowiednio do nich przygotować.

Marketing internetowy – jak zacząć?

Na początku powinniśmy zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi narzędziami marketingu internetowego. Niezależnie od specyfikacji naszego biznesu, niezbędny będzie SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli ogół działań digital marketingowych związanych z wyszukiwarkami internetowymi, takimi jak Google. Pod względem marketingowym to właśnie wyszukiwarka stworzona przez Larry’ego Page’a oraz Sergieja Brina ma największe znaczenie, ponieważ to głównie za jej pośrednictwem miliony osób wyszukują produktów, usług oraz różnego rodzaju informacji.

Do działań związanych z SEM zaliczają się między innymi działania lokalne, takie jak pozycjonowanie stron Warszawa, SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron oraz kampanie Google Ads. Ostatni wymieniony element to działania PPC (ang. pay per click), czyli kampania w modelu płatności za kliknięcie.

Niezależnie, czy chcemy prowadzić te działania samodzielnie, czy zamierzamy zlecić je agencji marketingowej, warto znać te terminy. W dalszej części artykułu opisujemy poszczególne elementy marketingu internetowego, o które warto zadbać, rozpoczynając działania.

Jak przygotować się do działań digital marketingowych?

W pierwszym etapie przygotowań do działań digital marketingowych powinniśmy skupić się na strategii marketingowej oraz budowie atrakcyjnej i przyjaznej wyszukiwarce strony internetowej. Jeżeli odpowiednio zadbamy o te elementy, działania marketingowe będą znacznie skuteczniejsze. Warto również uświadomić sobie, że o marketingu należy myśleć już na początkowym etapie prowadzenia biznesu.

O dalszych przygotowaniach będziemy pisać w dalszej części artykułu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *