Copywriting

Szczególna rola copywritingu

Zanim przejdziemy do wypunktowania zalet copywritingu, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym on w zasadzie jest. Niezwykle trudno znaleźć wyczerpującą definicję, a polski odpowiednik tego słowa zdaje się nie istnieć. Copywriter nie jest dziennikarzem ani redaktorem. Jest osobą tworzącą teksty na potrzeby szeroko rozumianego marketingu internetowego, która łączy warsztat dziennikarza z umiejętnościami redaktorskimi. Do tego musi posiadać zarówno dużą wiedzę z różnych dziedzin, także specjalistycznych i niszowych, jak i umiejętność researchu.

W marketingu internetowym copywriter odgrywa szczególną rolę. jest odpowiedzialny za przygotowanie contentu, realizację strategii treści. Oczywiście nie należy mylić copywritingu z content marketingiem – osoba na stanowisku content managera przede wszystkim zajmuje się planowaniem strategii.

W zależności od przeznaczenia tekstu, może on pełnić funkcje m.in. sprzedażowe czy wizerunkowe. Warto dlatego uprecyzyjnić, jakiego rodzaju teksty tworzy copywriter.

Co pisze copywriter?

Treści, które zazwyczaj znajdują się w portfolio umiejętności copywritera, są mocno różnorodne, co dotyczy głównie formy contentu. Jest to spowodowane m.in. miejscem publikacji treści, zastosowaniem tekstu czy grupą docelową. Możemy jednak wyróżnić cztery najczęściej spotykane w zleceniach dla copywriterów formy treści. Są to:

Artykuły

Niezwykle zróżnicowane pod względem tematyki artykuły są – jak się wydaje – najczęstszą formą tworzoną przez copywriterów. Zazwyczaj są one pisane jako treści specjalistyczne bądź eksperckie, które poprzedzone są wnikliwym researchem. Tutaj wiele zależy od przeznaczenia tekstu: miejsca publikacji, grupy odbiorców oraz poruszanej tematyki. Często pojawiają się zlecenia na prowadzenie bloga firmowego.

Opisy kategorii

Tego rodzaju treści pisane są na potrzeby branży e-commerce. Opisy kategorii w sklepach internetowych są istotne, ponieważ pełnią dwie niezwykle ważne funkcje. Z jednej strony jest to funkcja perswazyjna, przekonująca do zakupu wyświetlanych w kategorii produktów, zaś z drugiej jest to funkcja SEO, pozwalająca na uzyskanie większej widoczności w wyszukiwarce Google.

Teksty na strony www

 Copywriterzy zajmują się pisaniem tekstów na strony www – takie treści muszą pełnić także funkcje wizerunkowe oraz być dopasowane do grupy odbiorców. Jednocześnie teksty muszą spełniać zasady optymalizacji w taki sposób, by były jak najbardziej przyjazne wyszukiwarce internetowej.

Posty w social mediach

Małe i średnie często decydują się powierzyć pełną obsługę mediów społecznościowych copywriterom. Taka obsługa obejmuje zazwyczaj między innymi przygotowanie grafiki oraz treści do postów czy prowadzenie komunikacji z osobami lubiącymi stronę na Facebooku.

Copywriting kreatywny

Kreatywnym copywritingiem nazywamy m.in. treść na potrzeby kampanii reklamowych, a także hasła reklamowe, slogany, claimy oraz szeroko rozumiany naming. W tych przypadkach treść rządzi się nieco innymi prawami, a jej stworzenie wymaga dużych pokładów kreatywności.

Copywriting a pozycjonowanie i SEO

Bez odpowiedniej treści nie da się osiągnąć wysokich pozycji strony. To między innymi dzięki dobrze przygotowanemu contentowi nasza strona zyskuje widoczność na dane słowa kluczowe. O pozycjonowaniu i optymalizacji SEO pisaliśmy już w innych artykułach – zobacz art. o pozycjonowaniu stron internetowych i SEO. Należy jednak doprecyzować, czym jest tak zwany SEO copywriting i jakie są jego główne zasady.

Zmiany algorytmu Google’a zwiększyły znaczenie wartościowej dla użytkownika treści, dlatego często pojęcia “copywriting” i “SEO copywriting” traktowane są po prostu zamiennie. Najprościej mówiąc, jest to tworzenie tekstów zoptymalizowanych pod dane słowa kluczowe i jednocześnie wartościowych dla osób odwiedzających stronę internetową. W tym miejscu można zadać pytanie, jakie są kryteria jakości i skąd możemy wiedzieć, czy treść jest wartościowa.

Przede wszystkim content powinien odpowiadać na pytania użytkowników, spełniać ich potrzeby. Dlatego jeszcze przed tworzeniem treści wymagany jest wnikliwy research i poznanie potrzeb danej grupy docelowej, czyli osób, do których kierowana jest treść.

Równie ważne są techniczne kwestie związane już z samym pisaniem. Do takich aspektów należy chociażby wybór stylu – używanego języka. Oczywistością jest również to, że tekst powinien być pozbawiony wszelkiej maści błędów.

Co jest potrzebne, by zostać copywriterem

Copywriting jest zawodem o stosunkowo niskiej barierze wejścia, ponieważ wystarczy tylko i aż umiejętność dobrego pisania treści. Mogłoby się wydawać, że jest to bardzo łatwe – każdy z nas miał przecież przyjemność tworzyć teksty. Warto jednak uświadomić sobie, że doskonała znajomość języka polskiego to nie tylko przestrzeganie zasad ortografii.

Co jest zatem potrzebne, by zostać copywriterem? Przede wszystkim – “lekkość” w pisaniu. Opanowanie tej tajemniczej umiejętności wiąże się ze szlifowaniem warsztatu copywriterskiego. Dobrego copywritera cechuje również umiejętność głębokiego i wnikliwego researchu oraz szeroka wiedza na różne tematy. Musimy także pamiętać, że istotną role w pisaniu odgrywa także doświadczenie copywritera.