Audyt SEO. Co powinieneś wiedzieć?

Audyt SEO to bardzo popularna usługa, która ma niebagatelne znaczenie dla marketingu internetowego. Dlaczego? Dlatego że pozwala zlokalizować, a w konsekwencji rozwiązać między innymi problemy z widocznością strony internetowej w sieci – konkretniej, w wyszukiwarce Google.  Z tego powodu audyt powinien być przeprowadzony jakościowo, z dokładną i wnikliwą analizą wielu płaszczyzn funkcjonowania strony, sklepu czy serwisu.

Wiedza zawarta w audycie może posłużyć nam nie tylko do pokonania przeszkód w optymalizacji strony, ale również może być swoistym drogowskazem SEO. To właśnie na podstawie audytu jesteśmy w stanie przygotować strategię pozycjonowania na następne miesiące. Audyt ma także walor edukacyjny – dzięki zgromadzonemu tam know-how będziemy w stanie projektować następne strony i serwisy tak, by uniknąć raz już popełnionych błędów.

Co do korzyści z przeprowadzenia takiego audytu nikt nie ma wątpliwości. W tym artykule przedstawiamy, z czego składa się audyt SEO, jak samodzielnie możemy go przeprowadzić i kiedy lepiej powierzyć jego wykonanie profesjonalnej agencji SEO.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to dokument punktujący problemy – strony internetowej, sklepu czy serwisu – z zakresu SEO (ang. search engine optimization). SEO jest niezwykle ważnym elementem marketingu internetowego, ponieważ odpowiada za widoczność (wysokie pozycje) w wyszukiwarce Google. Znajomość zasad, poprawnej optymalizacji oraz czynników rankingowych wyszukiwarki pozwala przeprowadzić rzetelny audyt, obejmujący wiele technicznych płaszczyzn zarówno w obrębie strony, jak i poza stroną.

W dokumencie bardzo często zawierane są nie tylko problemy, ale również sposoby rozwiązań oraz zalecenia dotyczące odpowiedniego funkcjonowania audytowanego podmiotu. Są to wytyczne dla deweloperów lub osób zarządzających stroną, serwisem czy sklepem. W przypadku nawiązywania współpracy z nami po przeprowadzonym audycie wszelkie zalecenia wprowadzamy sami – o ile istnieje taka potrzeba.

Jakie są poszczególne elementy takiego dokumentu?

Elementy audytu SEO możemy podzielić na dwa rodzaje – onpage (dotyczące działań i problemów na stronie) oraz offpage (dotyczące działań i problemów poza stroną). Do pierwszej kategorii wliczają się między innymi:

(elementy onpage)

  • stan optymalizacji treści – odpowiedni poziom optymalizacji contentu jest obecnie jednym z kluczowych czynników rankingowych. W największym skrócie – po update’ach algorytmu wyszukiwarka Google promuje treść wartościową dla użytkownika. Badanie stanu optymalizacji obejmuje z kolei m.in.: nasycenie słów kluczowych (procentowa ilość występowania fraz względem ogółu treści).
  • tytuły i nagłówki – sprawdzenie poprawności tytułu strony oraz hierarchizacji nagłówków h1, h2, h3, h4, h5 oraz h6.
  • meta opis – weryfikacja opisu wyświetlającego się na stronach wynikowych Google’a. Nie tylko pod względem SEO, ale również atrakcyjności dla użytkownika.
  • stan linkowania wewnętrznego – analiza linkowania pomiędzy podstronami w obrębie jednego serwisu, sklepu czy strony internetowej.
  • prędkość ładowania strony – analizie zostaje poddana także prędkość ładowania strony. Ma to ogromne znaczenie dla użytkowników; zbyt długi czas ładowania się strony sprawia, że użytkownicy są bardziej skłonni do wyjścia.
  • architektura informacji – analiza w jaki sposób prezentowane są informacje użytkownikom oraz jakie są ścieżki użycia. Ten czynnik ściśle połączony jest ze strukturą strony oraz z budową adresów URL.
  • struktura strony oraz linków – w audycie SEO w dużej mierze skupiamy się na poprawnej strukturze strony oraz budowie URL-i. Zwracamy uwagę między innymi na obecność w adresie słowa kluczowego oraz odpowiednią hierarchizację podstron.
  • porównanie z konkurencją – podczas audytowania strony jednocześnie porównujemy wybrane elementy z konkurencją. Dzięki temu można uzyskać pełniejszy obraz tego, które czynniki mają większe znaczenie dla wysokiej pozycji na stronie wynikowej, a które nieco mniejsze.

Z kolei druga kategoria dotyczy działań poza stroną – tak zwanych offsite i obejmuje takie zagadnienia jak między innymi:

(elementy offpage)

  • profil linków – analiza profilu backlinków; weryfikacja, czy linki, które prowadzą do audytowanej strony są dobrej jakości, oraz odpowiedniego ułożenia anchorów (tekstu linku).
  • stan link buildingu – sprawdzamy obecny stan link buildingu (pozyskiwania linków)
  • analiza strategii SEO – dokonujemy całościowej weryfikacji dobranej strategii lub w przypadku jej braku, błędów w szeroko rozumianych działaniach SEO.
  • bieżące pozycje i widoczność w SERP-ach – przeprowadzamy analizę obecnej widoczności oraz bieżących pozycji.

Jaki jest cel przeprowadzenia audytu?

Głównym celem przeprowadzania audytu SEO jest precyzyjne wskazanie problemów związanych z optymalizacją – zgodnie z zasadami wyszukiwarki Google’a – strony. Po pozbyciu się takich przeszkód strona, sklep czy serwis może zanotować zwiększenie widoczności poprzez osiągnięcie wysokich pozycji. A to bezpośrednio przekłada się na liczbę użytkowników, którzy weszli na naszą stronę internetową. Audyty możemy przeprowadzać także w bardziej szczegółowych celach – na przykład po to, by poprawić doświadczenie użytkownika na naszej stronie czy w sklepie internetowym. Cel audytów ustalany jest indywidualnie; nie istnieje jeden gotowy szablon, który zaspokoi potrzeby wszystkich osób, które chcą zlecić audyt.

Kiedy warto się na niego zdecydować?

Nasuwa się oczywista odpowiedź – w przypadku wystąpienia problemów z widocznością. Bardzo często okazuje się, że zaudytowanych błędów łatwo można było uniknąć na przykład na etapie budowania serwisu. Kiedy jest więc najlepszy czas na przeprowadzenie audytu?

Audyt SEO powinniśmy zlecić specjaliście lub profesjonalnej agencji, mając przygotowaną makietę przyszłej strony. Wówczas wdrożenie poprawek nie będzie generować tyle kosztów (w tym nakładów czasowych), co w przypadku istniejącego już serwisu. Niekiedy koszty korygowania istotnych błędów SEO mogą być bardzo duże, co na początku projektu – jeszcze przed jego pełnym uruchomieniem – może sprawić na wiele problemów. Z tego właśnie powodu warto odpowiednio wcześniej zdecydować się na audyt SEO lub konsultacje ze specjalistą – więcej piszemy w tym artykule.

Darmowy vs. płatny audyt SEO

Na obecnym rynku dostępne są narzędzia do samodzielnego przeprowadzenia darmowego audytu SEO. Musimy jednak pamiętać, że o ile narzędzia te mogą wskazać nam podstawowe problemy z optymalizacją, o tyle wielopoziomowe i złożone błędy mogą zostać już przeoczone. Jeżeli nie potrzebujemy pełnego audytu naszej strony, a w zupełności wystarczą jedynie ogólne zalecenia i wypunktowanie prostych problemów, to bez wątpienia darmowy audyt SEO będzie dobrym rozwiązaniem. Nie ulega wątpliwości, że płatne audyty SEO mają znacznie większy stopień złożoności, a także są w większym stopniu zindywidualizowane, czyli przygotowane konkretnie pod daną stronę.

Jak przeprowadzić audyt strony samodzielnie?

Jeżeli prowadzisz niewielką stronę internetową, możesz przeprowadzić taki audyt samodzielnie, posiłkując się wiedzą dostępną w internecie. W jaki sposób to zrobić? Przede wszystkim przeanalizuj optymalizację contentu. Głównymi problemami dotyczącymi treści mogą być między innymi:

  • brak odpowiedniej długości treści,
  • brak odpowiedniego nasycenia słów kluczowych,
  • brak nagłówków,
  • brak tytułu i meta danych,
  • zbyt niska jakość treści.

Warto także wpisać w wyszukiwarkę komendę “site:domena.pl” by uzyskać podgląd zaindeksowanych podstron. Osoby, które samodzielnie tworzą strony często zapominają o usunięciu zbędnych elementów, w tym szablonowych podstron – te z kolei mogą się zaindeksować. Jeżeli zauważymy w wyszukiwarce Google niepożądane adresy prowadzące na naszą stronę, wystarczy je usunąć i stworzyć stronę błędu 404.

W następnym kroku powinniśmy przeanalizować architekturę informacji na naszej stronie. Składa się na to między innymi:

  • odpowiednia budowa struktury strony,
  • odpowiednia budowa adresów URL.

Przypomnijmy – adres URL powinien zawierać słowo kluczowe, a struktura strony powinna być wygodna dla użytkownika w taki sposób, by ten jak najszybciej mógł znaleźć interesujące go informacje.

Wybrane narzędzia wykorzystywane podczas audytu strony

Do audytu wykorzystuje się szereg specjalistycznych narzędzi, pozwalających na dogłębną analizę strony czy sklepu internetowego. Są to między innymi takie narzędzia jak:

  • Senuto – narzędzie służące do analizy słów kluczowych oraz monitoringu pozycji.
  • SurferSEO – narzędzie, dzięki któremu możemy porównać poziom optymalizacji swojej strony do poziomu stron konkurencji,
  • Ahrefs i MajesticSEO – narzędzia wykorzystywane do szczegółowej analizy profilu linków
  • Google PageSpeed Insight i GTMetrix – narzędzia do mierzenia prędkości ładowania się strony.

Oczywiście nie są to wszystkie narzędzia potrzebne do wykonania pełnego audytu SEO. Niemniej jednak to właśnie dane z powyższych narzędzi są najczęściej przytaczane w tego rodzaju dokumentach.

Co po przeprowadzeniu audytu SEO?

Przeprowadzanie samego audytu to połowa sukcesu. Drugą połową jest jego wdrożenie. Standardowo audyt SEO zawiera zalecenia dla deweloperów lub osób zarządzających stroną czy sklepem internetowym. Na życzenie klienta wprowadzamy zmiany, które zasugerowaliśmy w audycie – wszystko zależy od indywidualnych ustaleń. Powinniśmy mieć także świadomość, że praca nad optymalizacją serwisu nie kończy się wraz z zaimplementowaniem zmian – bardzo ważne jest monitorowanie efektów.

Podsumowanie – czy warto zlecać przeprowadzenie audytów SEO swojej strony internetowej lub sklepu?

Jeżeli zauważymy, że nasza strona ma trudności ze stopniowym zdobywaniem widoczności, powinniśmy przeanalizować ją względem konkurencyjnych stron. Dzięki temu możemy zauważyć różnice działające na niekorzyść naszej strony. Jeżeli jednak po samodzielnym wprowadzeniu zmian, widoczność w dalszym ciągu nie ulega poprawie, oznacza to, że problem leży głębiej. Wówczas należy zlecić przeprowadzenie audytu SEO profesjonalnej agencji, wykorzystującej do tego specjalistyczne narzędzia. Za sprawą rzetelnie przygotowanego dokumentu, będziemy mogli precyzyjnie określić, gdzie leżą problemy związane z optymalizacją. Ich rozwiązanie pozwala uzyskać zdecydowanie lepszą widoczność w wyszukiwarce Google. Dokument ten może stanowić także wskazówki, jak unikać podobnych błędów optymalizacyjnych w przyszłości. Jeżeli jesteście zainteresowani zleceniem audytu, zapraszamy do wypełnienia formularza kontaktowego.